Energiföretagen begär översyn av CO2-beskattningen när ETS2-systemet införs

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Energiföretagen hemställer i en skrivelse till Finansdepartementet om att det i samband med införandet av ETS2-systemet för byggnadsuppvärmning och vägtransporter genomförs förändringar av den svenska koldioxidbeskattningen i syfte att få en sammanhållen och kostnadseffektiv klimatstyrning. Energiföretagen begär att koldioxidskatten för verksamheter som omfattas av ETS2 sänks och sätts på en sådan nivå att de inte drabbas av ökade kostnader.

EU:s reviderade utsläppshandelsdirektiv (ETS-direktivet) som publicerades den 10 maj innebär en omfattande breddning och skärpning av EU:s utsläppshandelssystem. Energiföretagen Sverige välkomnar de skärpta klimatambitionerna i det reviderade ETS-direktivet och anser att det är viktigt att det nu införs ett koldioxidpris mer generellt för byggnadsuppvärmning och vägtransporter inom hela EU genom införandet av ETS2-systemet. Den svenska genomförandelagstiftningen utifrån det reviderade ETS-direktivet behöver vara införd redan den 1 januari 2024 gällande ETS1 och för ETS2 den 1 juli 2024. Regeringen beslutade redan i förra veckan om en första lagrådsremiss med förslag till svensk genomförandelagstiftning för det breddade utsläppshandelssystemet (ETS1).

En eventuellt slopad opt-in av små fjärrvärmeanläggningar ökar behovet av att se över den svenska koldioxidbeskattningen

Energiföretagen anser att det är angeläget att regelverken för befintliga ETS1 och det nya ETS2 samordnas för att undvika tröskeleffekter och uppnå en konsekvent och kostnadseffektiv klimatstyrning. I detta sammanhang kommer även dagens svenska opt-in av de knappt 300 små fjärrvärmeanläggningar med en installerad effekt på 20 MW eller mindre ses över. Vi anser att en förutsättning för en slopad svensk opt-in av små fjärrvärmeanläggningar är att även nivån på koldioxidskatten ses över för anläggningar som omfattas av ETS2, så att skatten sänks i nivå motsvarande ETS1- kostnaden.

En konsekvens av en slopad opt-in av små fjärrvärmeanläggningar är att dessa verksamheter i stället kommer omfattas av det nya ETS2-systemet. Sedan den 1 januari 2023 har koldioxidskatten för fjärr- och kraftvärmeanläggningar inom ETS1 slopats i syfte att ta bort de dubbla styrmedlen i klimatstyrningen och tillgängliggöra mer elproduktions-kapacitet för att bidra till att dämpa de höga elpriserna. Anläggningar utanför EU ETS omfattas dock fortsatt av full koldioxidskatt som idag ligger på en nivå som är väsentligt högre än utsläppspriserna inom EU ETS. Även många små fjärrvärmeanläggningar som i dag är utanför EU ETS riskerar därmed drabbas av kraftigt ökade kostnader.

Nivån på koldioxidskatten bör ses över så att koldioxidprisnivån blir likartad i både ETS1 och 2

Energiföretagen anser att koldioxidskattenivån bör sänkas i nivå med det ”mjuka” pristak som införts i ETS2 på 45 EUR/ton. I annat fall uppstår stora tröskeleffekter som även drabbar skattepliktiga biooljor som idag omfattas av både energi- och koldioxidskatt om de används i fjärrvärme- och kraftvärmeverk utanför ETS1. Sedan den 7 mars omfattas även biogas och biogasol för uppvärmningsändamål av full energi- och koldioxidskatt som en följd av att den så kallade Landwärmedomen vann laga kraft. Detta innebär således att nivån på koldioxidskatten också motverkar utfasningen av den sista fossilbränsle­användningen där bioolja och biogas är två viktiga bränslen som fjärrvärmebranschen behöver kunna ha ekonomiska förutsättningar att använda. En hög beskattningsnivå håller även tillbaka elproduktionskapacitet i delar av kraftvärmen under vintertid, då det kan ge incitament att endast producera värme i kraftvärmeverken, så kallad ”backning av elproduktion”, dvs. att värmeproduktion prioriteras framför elproduktion.

Med tanke på att ETS2-lagstiftningen rent administrativt liknar en skatt lyfter Energiföretagen vikten av att skatte- och utsläppshandelslagstiftningen samordnas både styrningsmässigt och administrativt.

Energiföretagens hemställan i sin helhet kan läsas här.

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Erik Thornström

Erik Thornström

Ansvarig skatter och styrmedel - resurseffektivitet och energianvändning
Enhet: Politik & samhälle
Telefon: 08-677 27 08
E-post: erik.thornstrom@energiforetagen.se