Succé för Energiboost

Publicerat av: Eva Rydegran ·

Den kampanj vi kallar Energiboost som just nu rullar i sociala medier går otroligt bra. Syftet med kampanjen är att visa upp branschens medarbetare och deras spännande arbetsplatser och på så vis locka unga att välja utbildningar som leder till jobb i energibranschen.

Just nu pågår gymnasievalet och snart drar även ansökningsperioden för högskolor och universitet igång. I och med det har vi valt att köra kampanjen Energiboost som nu visas både på Tiktok och Snapchat.

Materialet till inläggen har tillkommit i samarbete med våra medlemmar som ställt upp med medarbetare som har filmats och uttalat sig om sina jobb, sin utbildning och varför man ska välja att jobba i energibranschen. Under den här första perioden av annonsering är det Ronja från Söderenergi och Fabian från Växjö Energi som har synts i inläggen. Det har både varit inlägg med filmerna som togs fram och med rörliga stillbilder.

Tiktok-resultat

Kommunikationsbyrån Spoon, som är de som hjälpt oss ta fram kampanjen och som har gjort både filmerna och inläggen, hade förväntat sig att man skulle få drygt 2 miljoner visningar på Tiktok. När de nu ser över resultaten så visar det sig att vi kommit upp i 7,6 miljoner visningar.

Det går inte att rikta sig specifikt till en så ung målgrupp som 13–17 år, som ju är vår målgrupp nu under gymnasievalsperioden, därför är det oerhört glädjande att det visat sig att just denna målgrupp utgör den största andelen av de som sett inläggen. Det tyder också på att inläggen har rätt tonalitet.

Unga människor tittar sällan på inlägg i mer än några sekunder. Därför var det förväntat att en majoritet av tittarna endast såg 25 procent av annonsens längd. Desto mer överraskande var det att drygt 127 000 personer tittade på 75 procent av annonsernas längd och att drygt 80 000 personer tittade ända till slutet. Det är ett väldigt bra resultat för en räckviddskampanj som inte i första hand är till för att generera klick utan för att väcka uppmärksamhet. Vi kan också se att annonserna  helt klart har lett till mer trafik till vår sida energijobb.se.

Snapchat-resultat

Även på Snapchat överträffades förväntningarna som var omkring 4 000 000 visningar. Totalt har annonserna genererat drygt 12 000 000 visningar!

Precis som på TikTok ser majoriteten av vår målgrupp upp till 25 procent av annonslängden. Dessutom har dryg 232 000 personer sett minst 75 procent av annonserna. På Snapchat får vi alltså längre visningstider än på Tiktok.

Vad händer nu?

I nästa fas av kampanjen fokuserar man mer på att skapa engagemang och inte bara på att fånga målgruppens uppmärksamhet. Flera medarbetare från våra medlemsföretag kommer att synas i denna nya fas. Först ut är Glory från Ellevio och Lina från Uniper.


Läs mer om Energiboost på Medlemsportalen.

Här kan du läsa mer om konceptet Energiboost  

 

Kontakta mig om du vill veta mer

Greta Hjortzberg

Greta Hjortzberg

Ansvarig kompetensförsörjning
Enhet: Kommunikation
Telefon: 08-677 26 37
E-post: greta.hjortzberg@energiforetagen.se